Lucrarea a fost discutată și aprobată pentru editare la ședința Consiliului Metodico-Științific, proces verbal nr.3 din 14.05.2024.
Antreprenoriatul este un proces dinamic ce presupune schimbare, creație și strategie. Antreprenoriatul se ocupă cu descoperirea, exploatarea oportunităților și fructificarea acestora în mod profitabil.
Indicațiile metodice la disciplina Bazele antreprenoriatului sunt un instrument de pregătire profesională a elevului în scopul de a-i dezvolta abilități strategice de identificare a oportunităților de piață și transformarea acestora în output-uri considerabile. Or, antreprenoriatul necesită avangardiști, oameni cu spirit inovativ, oameni, care manifestându-se, ajută la consolidarea societății și la îmbunătățirea nivelului de trai. În condițiile când piața muncii este asimetrică, dezvoltarea unei culturi antreprenoriale printre elevi este indispensabilă, deoarece spiritul afacerist reprezintă o opțiune de carieră pentru tinerii specialiști, opțiune ce poate garanta dezvoltarea și manifestarea profesională, creșterea veniturilor personale, obținerea cetățeniei corporative și dezvoltarea unui comportament civic, moral, altruist.
Indicațiile metodice sunt destinate elevilor programului de formare profesională: 42110 Jurisprudență, dar și tuturor celor interesați demediul de afaceri.

Autor: conf. univ., dr. Maria Grigoraș
Recenzenți:
Tatiana Munteanu, doctor în științe economice, conferențiară universitară, UTM
Andrei Gangan, doctor în științe economice, conferențiar universitar, UTM
| DESCRIEREA CIP A CAMEREI NAŢIONALE A CĂRŢII DIN REPUBLICA MOLDOVA Grigoraş, Maria. Bazele antreprenoriatului : Indicaţii metodice / Maria Grigoraş ; Colegiul de Studii Administrative şi Fiscale din Chişinău, Catedra Economie şi Planificare. – Chişinău : [S. n.], 2024 (CEP UPSC). – 137 p. : fig. color, tab. Bibliogr.: p. 136-137 (21 tit.). – [100] ex. ISBN 978-9975-46-950-0. 334.7(076) G 82 |
Tipar executat la Centrul Editorial-Poligrafi c al Universității Pedagogice
de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, str. Ion Creangă nr. 1, MD-2069
PRELIMINARII
Contabilitatea financiară s-a conturat din ce în ce mai pregnant ca un domeniu de preocupări teoretice și de demersuri practice cu un sistem în continuă extindere de concepte, principii, metode și tehnici specifice de evident rafinament științific și de un deosebit interes din punct de vedere al practicii contabile în domeniu.
O atare abordare complexă a sarcinilor contabilității financiare presupune integrarea informației contabile în sistemul de management, în care ea va servi ca bază pentru orientarea comportamentului persoanelor responsabile de alocarea resurselor. Aceasta necesită crearea la entitate a unui sistem informațional cu forme și metode eficiente de comunicare între subdiviziuni, care să asigure organizarea controlului de gestiune.
Prezenta lucrare a fost elaborată în conformitate cu curriculumul modular „Contabilitatea financiară” și a fost concepută ca un suport de curs pentru elevii specialității „Planificarea și administrarea afacerilor”, anul III al CSAF.

Suportul de curs „Contabilitate financiară” are menirea de a prezenta sisteme, principii, metode și tehnici de organizare și conducere a contabilității în condițiile pluralismului formelor de proprietate și a celor de gestiune a patrimoniului.
În lucrare se pune accent pe studierea contabilității imobilizărilor, stocurilor, capitalul propriu, precum și elaborarea și prezentarea situațiilor financiare, aplicarea legislației în domeniu contabilității și ținerea evidenței contabile a activității unei entități în baza raționamentului profesional.
Contabilitatea financiară, reprezentă o bază teoretică armonioasa și coerentă, racordându-se la metodologia contabilității prevăzute de Standardele Naționale de Contabilitate, permite dezvăluirea aspectelor contabile în vederea obținerii informațiilor necesare și complete privind activitatea în ansamblu.
Studierea unității de curs „Contabilitatea financiară” are un rol esențial în formarea specialistului din domeniul Planificării și administrării afacerilor, deoarece fundamentează competențele profesionale specifice necesare unui specialist în elaborarea diverselor planuri operaționale pentru subdiviziuni: resurse umane, marketing, aprovizionare și desfacere precum și în analiza activității unei afaceri.
Suportul de curs are ca obiect să dezvolte aspectele teoretice și metodologice privind prelucrarea datelor și obținerea informațiilor aferente activelor și surselor de proveniență a lor, veniturilor și cheltuielilor care apar pe parcursul desfășurării activității entității, necesare luării deciziilor interne privind circuitul elementelor patrimoniale menționate.
Sarcinile de evaluare și verificare a cunoștințelor se axează pe principalele concepte și termeni privind contabilitatea și raportarea financiară a elementelor contabile a entității și oferă subiecte pentru discuții și dezbateri.
CZU: 334.713:339.138(075.8)
G 82
Suportul de curs a fost discutat și aprobat pentru editare la ședința Consiliului Metodico-Științific, proces-verbal nr.1 din 25.09.2023.
Suportul de curs la disciplina Marketingul micilor afaceri este un instrument de pregătire profesională a specialistului în Planificarea și administrarea afacerilor.
Într-un mediu în perpetuă schimbare, cea mai mare adaptabilitate le revine întreprinderilor mici și mijlocii care reprezintă peste 90% din totalul întreprinderilor funcționale într-un stat. Ele sunt generatoare de profituri la bugetul statului, determină satisfacerea celor mai sofisticate necesități ale consumatorilor și principala forță de captare a resurselor de muncă.
În timp ce Big Businessul necesită resurse financiare impunătoare în cercetare-dezvoltare a produselor, în studierea evoluției factorilor macromediului și în tendințele de a domina factorii STEP, resursele ÎMM-urilor sunt concentrate spre cerințele consumatorilor și spre creșterea satisfacțiilor acestora. Astfel, ÎMM-urile se concentrează asupra unui marketing orientat spre client în vederea consolidării unei relații de durată și în vederea creării unei experiențe de neuitat.

Prezentul suport de curs are scopul de a informa elevii despre capacitățile și abilitățile marketingului, această filosofie a businessului, care, indiferent de dimensiunile afacerii, poate genera avantaje sustenabile atât producătorului/vânzătorului, cât și consumatorului. Marketingul integrat în cultura organizațională a ÎMM-urilor poate genera o sporire a indicatorilor financiari și de imagine a întreprinderii, o economisire a resurselor financiare, materiale, tehnice și tehnologice, informaționale, de timp, umane, concomitent cu o îmbunătățire a experienței de consum din partea consumatorilor. Astfel, marketingul are efect de halou pentru toate afacerile, îndeosebi pentru cele mici și mijlocii.
Suportul de curs este destinat tehnicienilor programului de studii: 41310 – Planificarea și administrarea afacerilor.
Autori: conf. univ., dr. Maria Grigoraș;
conf. univ., dr. Veronica Movileanu
`Redactor responsabil: conf. univ., dr. Ana Cozari, Universitatea Tehnică a Moldovei
`Recenzenți: conf. univ., dr. Lilia Chiriac, Universitatea Tehnică a Moldovei
conf. univ., dr. Andrei Gangan, Universitatea Tehnică a Moldovei
`Imaginea de pe copertă: https://www.gereso.com/actualites/2014/03/18/50-etapes-pour-
creer-sa-petite-entreprise/
| DESCRIEREA CIP A CAMEREI NAȚIONALE A CĂRȚII DIN REPUBLICA MOLDOVA Grigoraș, Maria. Marketingul micilor afaceri : Suport de curs / Maria Grigoraș, Veronica Movileanu ; redactor responsabil: Ana Cozari ; Colegiul de Studii Administrative şi Fiscale, Catedra Economie şi Planificare. – Chişinău : [S. n.], 2024 (CEP UPSC). – 143 p. : fig. Bibliogr.: p. 142-143 (26 tit.). – [100] ex. ISBN 978-9975-46-869-5. 334.713:339.138(075.8) G 82 |
Centrul Editorial-Poligrafic al Universității Pedagogice de Stat ,,Ion Creangă”din Chișinău,
str. Ion Creangă, nr. 1, MD-2069
Suportul de curs a fost discutat și aprobat pentru editare la ședința Consiliului Metodico-Științific, proces -verbal nr.1 din 01.11.2024.
Suportul de curs la disciplina Drept penal. Partea generală este destinat formării profesionale a specialiștilor din domeniul Jurisprudență, specialitatea Grefier, și constituie un instrument didactic esențial în dezvoltarea competențelor necesare exercitării funcției de grefier în cadrul sistemului judiciar.
Într-un stat de drept veritabil, aplicarea uniformă și riguroasă a normelor de drept penal constituie o premisă fundamentală pentru asigurarea legalității și echității în procesul de înfăptuire a justiției. Având un rol esențial în cadrul instanțelor judecătorești, grefierul participă direct la desfășurarea actului de justiție, fapt care impune cunoașterea aprofundată a instituțiilor de bază ale dreptului penal, în mod special a celor reglementate în partea generală a dreptului penal.

Acest suport de curs contribuie la formarea unor competențe profesionale relevante pentru exercitarea funcției de grefier, fiind aliniat cerințelor educaționale din domeniul jurisprudenței. În mod specific, unitatea de curs dezvoltă următoarele competențe: cunoașterea și utilizarea corectă a terminologiei juridice în definirea noțiunilor legale și doctrinare caracteristice dreptului penal; analiza evoluției instituțiilor fundamentale ale dreptului penal în raport cu etapele istorice ale dezvoltării societății; identificarea locului și rolului dreptului penal în cadrul sistemului științelor juridice; evaluarea direcțiilor de dezvoltare ale dreptului penal ca instrument de aplicare a politicii penale în Republica Moldova.
Lucrarea oferă o abordare clară și sistematică a principalelor instituții de drept penal – principiile generale, infracțiunea, componența de infracțiune, formele infracțiunii intenționate, unitatea și pluralitatea de infracțiuni. Conținutul este elaborat în conformitate cu curricula aprobată, adaptat pentru elevii specializați în domeniul de formare profesională „ Jurisprudența”, fiind completat cu exemple practice, definiții și întrebări de evaluare.
Prin conținutul său, suportul contribuie la fundamentarea teoretică și la formarea abilităților profesionale ale viitorilor grefieri, pregătindu-i pentru o înțelegere riguroasă a dreptului penal și pentru aplicarea corectă a acestuia în activitatea practică din cadrul instanțelor judecătorești.
| DESCRIEREA CIP A CAMEREI NAȚIONALE A CĂRȚII DIN REPUBLICA MOLDOVA Gherasimenco, Violeta. Drept penal. Partea generală : Suport de curs / Violeta Gherasimenco ; Colegiul de Studii Administrative şi Fiscale, Catedra Drept şi Ştiinţe Socio-Umane. – Chişinău : [S. n.], 2025 (CEP UPSC). – 105 p. : tab. Bibliogr.: p. 104-105 (26 tit.). – [100] ex. ISBN 978-9975-48-240-0. 343.1/.2(075.8) G 43 |
Данный курс лекций был обсуждён и рекомендован к печати на заседании методической комиссиии (протокол № 11 из 01.11.2024).
Представленные материалы предназначены для дисциплины
„Уголовное право”.
Курс включает в себя материалы, которые расчитаны для профессиональной подготовки учащихся в области юриспруденции. Прилагаются методы и приёмы, которые могут быть использованы преподавателям на занятиях, при формировании у учащихся навыков, которые могут быть использованы в будующей профессии – в области юриспруденции.
Разработанный курс предназначен для учащихся обучающихся по программе 42110 – Юриспруденция.

Автор: Ольга Постолаки магистр права.
Рецензенты:
Эдуард Рэдукан, директор Национального центра защиты персональных данных, член Центральной избирательной комиссии, начальник службы Аппарата Президента Республики Молдова.
Евгений Присaкарь, адвокат, член адвокатского бюро Государственного Университета Республики Молдова.
Главный редактор:
Надежда Дамьян, доцент, кандидат филологических наук.
Copertă Banari Sergiu
| DESCRIEREA CIP A CAMEREI NAȚIONALE A CĂRȚII DIN REPUBLICA MOLDOVA Постолаки, Ольга. Уголовное право : курсовая поддержка / Ольга Постолаки ; Министерство образования и исследований Республики Молдова, Колледж административного и фискального управления. – Кишинэу : [Б. и.], 2025 (CEP UPSC). – 185 p. : fig., tab. Bibliogr.: p. 184-185 (26 tit.) şi la sfârşitul temelor. – [100] ex. ISBN 978-9975-48-241-7. 343.1/.2(075.8) П 636 |
Tipar executat la Centrul Editorial-Poligrafic al Universității Pedagogice
de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, str. Ion Creangă, nr. 1, MD-2069
Coordonatori:
Maria GRIGORAȘ director interimar CSAF
Sergiu COVALI profesor CSAF, şef secţia studii
Redactor șef :
Sergiu BANARI,cadru didactic informatică şi discipline IT
Comitetul organizatoric:
Elena DANU, director general CSAF
Maria GRIGORAȘ, director interimar CSAF
Veronica MOVILEANU, director adjunct pe instruire şi educație CSAF
Mariana MITIOGLO, şef secţia studii
Sergiu COVALI, şef secţia studii
Sergiu BANARI, cadru didactic informatică şi discipline IT

Comitetul științific:
Maria GRIGORAȘ, dr. în ştiinţe economice, conf. univ.
Veronica MOVILEANU, dr. în ştiinţe economice, conf. univ.
Maia GRÎU, cadru didactic discipline economice, grad didactic I
Raisa DUŞCOV, cadru didactic discipline economice, grad didactic II
Culegerea de articole ale manifestării științifice
„Dezvoltarea sustenabilă a sectorului imm-urilor în republica moldova”este înregistrată în registrul evenimentelor științifice planificate la ANACEC în anul 2024.Link: (https://conferinte.stiu.md/event_page/1041)
| DESCRIEREA CIP A CAMEREI NAȚIONALE A CĂRȚII DIN REPUBLICA MOLDOVA “Dezvoltarea sustenabilă a sectorului IMM-urilor în Republica Moldova”, colocviu (1 ; 2024 ; Chişinău). Dezvoltarea sustenabilă a sectorului IMM-urilor în Republica Moldova : Culegere de articole : Sesiune de colocvii, Ediţia 1, Noiembrie 2024, [Chişinău] / coordonatori: Maria Grigoraş, Sergiu Covali. – Chişinău : [S. n.], 2024 (CEP UPSC). – 125 p. : fig., tab. Antetit.: Colegiul de Studii Administrative şi Fiscale. – Rez.: lb. rom., engl. – Referinţe bibliogr. la sfârşitul art. – [100] ex. ISBN 978-9975-46-996-8. 334.7(082) D 35 |
Tipar executat la Centrul Editorial-Poligrafic al Universității Pedagogice
de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, str. Ion Creangă, nr. 1, MD-2069